Choklad...

Hade svärfar och svärmor på middag i helgen. Frugan tog hand om matlagningen medans jag, som den finsmakare jag är, tog hand om efterrätten.
Eftersom jag förmodligen har varit konditor i ett tidigare liv så växte en gudabenådad chokladtårta fram. Det var hallonsmörkräm, chockladbotten som vispades så länge att strömmen hos grannarna gick. På detta en topp av finaste chokladtryffel. Bara till tryffeln gick det åt över ett halvtkilo finaste colombiansk 8o% kakaohaltig choklad.
Efter vi njutit av middagen och diverse drycktillbehör så var det äntligen dags för kvällens höjdpunkt. Min chokladtårta.
- Hur smakar det, sa jag till svärfar.
- Mmmm.. smakar.. smask smask..mmm  .. tycker det smakar choklad..eller?
Att det skulle smaka choklad kunde man iofs se från en halv kilometer. Känsliga smaklökar måste jag säga.
Av tryffeln som blivit över hade jag gjort små tryfflar med svärfars favoritkonjak Xante. Xante är en päronkonjak för er som inte vet det, och jag dunkade på ordentligt så att det både skulle ge en ordentlig päronsmak, men även för att tryfflarna skulle innehålla runt 30% alkohol. Över tryfflarna siktade jag sedan sammetslen kakao.
Frågade svärfar om han kunde känna vad tryfflarna smakade.
- Mmmm... smask smask..mmm  .. choklad..eller?

Kommentarer
Postat av: Svinefar

Haha, klockrent!

2010-03-15 @ 21:19:15
Postat av: Psychodad

Ursäkta, men Xanté är inte en cognac. Det är en likör - det vill säga TJEJDRICKA. Visst är det både päron och congac i Xante, men bara därför så blir det inte en päronkonjak. Att säga att Xante är en päronkonjak är som att säga att Baileys är en whiskey.



Så summa summarum: Hahaha! Du och svärfar sitter och dricker tjejdricka och tror att det är vuxendryck. Så gulligt.

2010-03-24 @ 17:25:59
URL: http://www.psycho-dad.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0